Portofoons zijn belangrijk voor goede communicatie in winkels en horecaomgevingen. Wij krijgen dan ook vaak de vraag of wij kunnen zorgen voor een portofoonsysteem dat perfect aansluit op diverse wensen en behoeften. Op deze pagina leggen wij je uit waar je op moet letten bij de aanschaf van portofoons en wat portofoons je kunnen opleveren in de retail en horeca.
Over het algemeen moeten portofoons in retail en horeca aan een aantal zaken voldoen, met name met betrekking op de dienstverlening en het comfort van het personeel. Vraagt een klant bijvoorbeeld naar een product, dan moet dit snel kunnen worden nagevraagd bij een collega. En minstens zo belangrijk is dat dit aan het einde van de werkdag net zo snel kan als in de ochtend. Met andere woorden: een portofoon moet gebruiksvriendelijk zijn en de werkzaamheden niet belemmeren. Samenvattend zijn er voor winkels en horeca vier kernbehoeften:
Een compacte portofoon zorgt voor een grotere mobiliteit van de werknemer. Hierdoor worden vragen of problemen op de werkvloer snel opgelost. Ook ten behoeve van uitstraling is het belangrijk dat een portofoon onopvallend onder de werkkleding kan worden gedragen.
Voor het personeel, zeker voor uitzendkrachten en parttimers, is gebruiksgemak prioriteit nummer één. Hoe gemakkelijker de bediening van een portofoon, des te sneller kan de klant worden geholpen. Het moet enkel een kwestie zijn van 'inschakelen en aan de slag!'
Een retail portofoonsysteem moet eenvoudig uit te breiden zijn. Iedere kassamedewerker of bediende moet er immers eenje hebben. Wanneer jouw winkel of restaurant groeit, kun je simpelweg nieuwe portofoons kopen die meteen werken met jouw oude toestellen.
Omdat een portofoon door meerdere mensen gebruikt wordt (bijvoorbeeld bij ploegenshifts), moet er een uitgang zijn voor verschillende soorten headsets. Zo kan elke medewerker een headset dragen die voor hem of haar het meeste draagcomfort heeft.
Wanneer een portofooninstallatie voldoet aan de kernbehoeften kan dit een aantal grote voordelen opleveren in retail en horeca omgevingen:
Portofoons zorgen voor een snelle en efficiënte communicatie tussen collega’s. Personeel kan eenvoudig mobiel blijven tijdens een gesprek en is niet gebonden aan logge DECT telefoons. Bijkomend voordeel van portofoons is dat het management het gespreksverkeer kan monitoren. Problemen en onnodige vertragingen in personeels-communicatie kunnen zodoende snel worden opgespoord en verholpen.
De hierboven genoemde snelle communicatie zorgt naast een beter gespreksverkeer tussen collega’s ook voor een hogere klanttevredenheid. Zo vormen portofoons een mooi alternatief voor de klantonvriendelijke intercom, die soms voor aardig wat geluidsoverlast en irritatie kan zorgen. De efficiënte communicatie levert daarnaast kortere wachttijden op en een snellere klantbediening.
Portofoons in retail en horeca dragen hun steentje bij aan een veiligere werkomgeving. Er kan snel gereageerd worden op incidenten, zoals winkeldiefstal of een medisch incident bij een werknemer of klant. Portofoons zijn ook inzetbaar voor de bedrijfshulpverlening (BHV). Ben je daar naar op zoek, dan verwijzen we je graag naar het assortiment BHV portofoons. Deze portofoons dienen namelijk over andere, specifieke eigenschappen, te bezitten.
Naast portofoons zijn ook draadloze communicatie headsets een uitkomst voor in de retail en horeca. Hiermee is direct contact via de draadloze headset mogelijk, zonder dat men extra apparatuur als een portofoon hoeft te dragen. Zeer gebruiksvriendelijk dus!
De meest gebruikte portofoons in de horeca en retail zijn vergunningsvrije portofoons, zoals de CLP446e. Ondanks de 16 kanalen kan het voorkomen dat je vreemden op de lijn hoort en dat de portofoons storen; een veel gehoord issue in winkelcentra of op horecapleinen. Dit komt doordat alle vergunningsvrije portofoons worden geleverd met een standaard versleutelingscode. Wij kunnen de portofoon uitrusten met een afwijkende versleutelingscode, zodat de kans op stoorzenders 80% kleiner wordt. Interesse? Dan kun je contact opnemen met onze productspecialisten.
Het kan een behoorlijke stap zijn om jouw bedrijf volledig uit te rusten met portofoons. Wij denken daarom graag met je mee. Of het nu gaat om 2, 200 of 2000 stuks; voor iedereen bieden we een passende oplossing. Om er zeker van te zijn dat je een geschikte oplossing ontvangt, nemen wij graag telefonisch contact met je op. Tijdens dit telefoongesprek zullen wij aanvullende vragen stellen zodat we jouw situatie en wensen volledig in kaart kunnen brengen. Vrijwel direct zal duidelijk worden welke mogelijke oplossing(en) voor jouw situatie beschikbaar zijn. Toch nog twijfels? Geen zorgen! Voordat er een eventuele aanschaf plaatsvindt bieden wij je graag de kans om op uw eigen locatie kosteloos te testen met de desgewenste oplossing. Vraag hiervoor naar de mogelijkheden.
Heb je naast de aanschaf van portofoons nog bredere plannen? Wij denken ook graag mee in de aanleg van een gastenoproepsysteem, een eigen WiFi-netwerk voor gasten, IP-camerabeveiliging, VoIP-telefonie, inrichting van vergaderruimtes en nog veel meer.
Bel naar 030 669 1227 voor een passend advies van onze productspecialisten of mail naar info@portofoonwinkel.nl. Wij helpen jou graag met het vinden van de juiste oplossing!